mandag 20. juni 2011

Om mål og mening

- Tankevekkende om Albert Einstein


En av mine kjære kollegaer i Minnesota fortalte meg at han ofte bruker følgende historie i introduksjonsforelesningen sin for de nye studentene:


Langsomt og bestemt  beveger konduktøren seg gjennom t-banevognen. Det er billettkontroll på nordgående metro i New York og Einstein er med. Han leter febrilsk i lommene, men ser ikke ut til å ha sin billett klar med det første... Konduktøren gjenkjenner ham, ber ham ikke bekymre seg for billettkontrollen  og beveger seg videre innover i vognen.
På vei tilbake finner han Einstein i knestående, frenetisk rotende omkring på gulvet etter billetten. Konduktøren  beroliger ham påny. "Vi kjenner deg godt og vet at du helt sikkert har betalt for deg". Albert Einstein kaster et raskt blikk på ham der nede fra gulvet og svarer;

" Det vet jeg, problemet er at jeg må finne billetten min for å huske hvor jeg skal."

Stephen, min venn, avslutter med å si: "Jeg synes det er verdifullt å minne studentene om at det kan være klokt å gjøre seg noen tanker om sine mål. "

Er tankene klare for deg? 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar