onsdag 22. juni 2011

Livets lyse side

- En pessimist ser vanskeligheten ved enhver mulighet; en optimist ser muligheten ved enhver vanskelighet (Winston Churchill) - i dag er det vitenskapelig dokumentert

Mulighetenes marked.  Min stipendiat og jeg delte noen refleksjoner om utfordringene knyttet til å sette seg høye mål. Snubletråder på veien har det vært, forskningens vesen gjør at mye tar lengre tid enn forventet.... "En viktig erfaring har jeg gjort meg", sa min stipendiat. "Jeg har fått utrolig mye positiv tilbakemelding fra deg, selv når jeg har visst at arbeidet var uferdig, resonnementene upresise og det jeg hadde gjort slett ikke var bra nok. Du signaliserte at dette var mulig å lykkes med, at her var det muligheter jeg ikke hadde sett og at det bare var å ta i et lite tak - så ville det løsne. Slike tilbakemeldinger for meg var utrolig viktige for meg, de bar meg nærmest videre - og gjorde at jeg så muligheter, ikke problemer."
Kanskje bør vi i større grad skue tilbake og lære av gamle visdomsord? Folkeeventyrene har en lang tradisjon, knapt finnes vel noen av oss som ikke har et forhold til Per, Pål og Espen Askeladd - sistnevnte den ukuelige optimist. Utallige er de fortellinger der Askeladden snur begredeligheter og vanskeligheter til seier for seg selv - ved å se potensialet i sine medhjelpere og ikke minst - ha ukuelig tro på sine prosjekter.

I dag har vi vitenskapelig holdepunkter for å si optimistme er helsebringende. Optimisten når målene sine lettere, har det helsemessig bedre med et sterkere immunapparat og større motstandsdyktighet. Hvordan kan vi bruke dette bevisst? La tankene bevisst å reformulere negative utsagn , løfte gode opplevelser fram og slutte å dvele ved det negative?

http://brainblogger.com/2010/05/04/always-look-on-the-bright-side-of-life/

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar