mandag 27. juni 2011

Jeg vil, jeg vil, men får det ikke til...

Mitt yrke er lege - jeg har lang erfaring med mennesker - pasienter, kollegaer, studenter og forskere. Som veileder, mentor og leder har jeg vært så heldig å få lære mye av menneskene rundt meg - i det offentlige så vel som i det private. 

Med årene har min hovedinteresse utviklet seg til å bli hvordan våre tanker - på godt og vondt - kan bevege oss i ulike retninger i livet. Vi har i dag god kjennskap til hjernens evne til omstilling og endring og det er vel kjent at kognitive teknikker bevisst kan brukes til å nå målene vi setter oss. 

Ny hjerneforskning tar i bruk avanserte undersøkelsesteknikker slik at vi bokstavelig talt kan se hvordan hjernen reagerer under ulike type stimulering, som for eksempel emosjonelle utfordringer. Funksjonell MR og PET-scan er to slike billeddannende teknikker som gjør dette mulig. Med min erfaring som spesialist i øre-nese-halssykdommer, der øresusbehandling er ett fokusområde, vet vi at man kan bli helt kvitt sine plager med kognitiv trening. Jeg tror denne formen for tankebasert kunnskap kan brukes av oss alle - på ulike problemstillinger.

Hva ønsker du å oppnå? Har tanken "jeg vil, jeg vil - men får det ikke til" noen gang streifet deg?

På samme måte som at kroppen trenger jevnlig trening og vedlikehold av muskler, trenger tanken å trimmes tilsvarende. Du kan bli sterkere, klarere og tydeligere. Hva er målet ditt? Trenger du en personlig trener i tankens kraft?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar